Ouderbetrokkenheid
Op onze school vinden we ouderbetrokkenheid van groot belang. Kinderen van ouders die betrokken zijn bij het leren en ontwikkelen van hun kind, komen meer tot bloei dan kinderen van ouders die deze betrokkenheid niet tonen.
Wat betekent ouderbetrokkenheid?
Ouderbetrokkenheid betekent dat ouders en school vanuit gelijkwaardigheid goed samenwerken. De samenwerking is gericht op de ontwikkeling van uw kind. We willen dat elk kind tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling komt.
Waaruit bestaat ouderbetrokkenheid?
- Betrokkenheid op de school als (waarden-gemeenschap):
De school is er niet alleen voor een individueel kind, maar voor alle leerlingen. Het is een gemeenschap van kinderen, ouders en andere volwassenen. Professionals, ouders en kinderen zorgen samen voor een veilige omgeving waarin kinderen (individueel en als groep) zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer er binnen die gemeenschap waarden en normen zijn bepaald, gedeeld en worden nageleefd.
- Betrokkenheid op de ontwikkeling van het eigen kind: de educatieve driehoek:
U heeft als ouder(s) kennis van de ontwikkeling en leerprocessen van uw kind. Vanuit die rol bent u in de educatieve driehoek betrokken. In de educatieve driehoek tussen kind, ouder en leraar is iedereen gelijkwaardig op basis van erkende ongelijkheid.
- Thuisbetrokkenheid: het faciliteren en stimuleren van de ontwikkeling thuis
U stimuleert uw kind in de thuissituatie bij de ontwikkeling. Indien gewenst, adviseert de school hierbij.
Ouderbetrokkenheid op Piramide
We kennen twee vormen van ouderbetrokkenheid.
De eerste vorm is ouderbetrokkenheid bij school.
U kunt hierbij denken aan de hiervoor genoemde medezeggenschapsraad, de ouderraad en de schooladviesraad. Als u als ouder liever niet wilt deelnemen aan één van deze geledingen, kunt u er bijvoorbeeld ook voor kiezen om incidentele hulp te bieden.
Op veel terreinen is de vrijwillige hulp van ouders namelijk onmisbaar, zowel in de school als daarbuiten. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan ondersteuning biebbus, begeleiding en vervoer excursies, assisteren bij sportactiviteiten, voorbereidingen of nazorg festiviteiten, enzovoort.
De tweede (en meest belangrijke) vorm is de betrokkenheid bij uw kind/kinderen.
Wij werken graag in de driehoek kind-ouder-school. Een goede samenwerking tussen school en ouders ondersteunt het kind om tot een optimale ontwikkeling te komen.
Door deze samenwerking bereiken we meer, omdat wij bij elkaar aansluiten.
Wij, als school, verzamelen hiervoor gegevens op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied.
Dit doen wij o.a. door kinderen te observeren, vragenlijsten in te vullen en door toetsen af te nemen (zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen).
Hoe geven wij dit vorm?
Tijdens een aantal inloopochtenden leiden de kinderen hun ouders rond in het lokaal aan de hand van een gesprekskaart. Zo komen de ouders veel te weten over het reilen en zeilen in de klas en over wat hun kind fijn of minder fijn vindt. De leerkracht is aanwezig om zaken toe te lichten of vragen te beantwoorden over het komende schooljaar of de organisatie. Tijdens de startgesprekken zal het niet gaan over persoonlijke vragen, daar zijn de verschillende 10-minuten-gesprekken voor of gesprekken op afspraak. We hopen dat ouders en kind samen meer leren over hoe we leren, werken en spelen op de Piramide.
Naast dit gesprek zijn er, verdeeld over het schooljaar, meerdere gesprekken. Een afsluitend gesprek (eindgesprek) is ook mogelijk en wordt door de ouders of door de groepsleerkracht aangevraagd.
Kortom, ouders worden benaderd over de vorderingen van de kinderen middels:
- Startgesprek
- Rapportgesprekken (minimaal twee)
- Voortgangsgesprekken (facultatief)
- Digitaal verstuurde rapportages (2 keer per jaar) voor groep 3 t/m 8
- KIJK! ouderrapport (2 keer per jaar) voor peuters en groep 1/2
- Portfoliogesprekken tussen kind en ouder(s) (twee keer per jaar)
- Eindgesprek (facultatief, initiatief ligt bij ouder of groepsleerkracht)
Tevens heeft u als ouder altijd de gelegenheid om een afspraak met de leerkracht te maken om over de ontwikkeling van uw kind te praten.