Onderwijs organisatie
Er wordt in de onderbouw in thema- en projectvorm gewerkt. Zo worden de kinderen aangemoedigd om de wereld te verkennen. Twee keer per jaar werken wij met de hele school aan een groot project. De midden- en bovenbouw biedt het onderwijs aan in vak- en vormingsgebieden. Hier wordt o.a. gebruik gemaakt van bestaande methodes. Deze zijn de bron van het leer- en ontwikkelingsproces.
Wij streven naar een doorgaande ontwikkeling van twee tot dertien jaar, waarbij het kind centraal staat. Bij het ‘zelfstandig werken en leren’ laten wij ons leiden door het GIP-model. Dit staat voor Groeps- en Individueel gericht Pedagogisch en didactisch handelen. Het zelfstandig (leren) werken neemt een belangrijke plaats in op onze school. Wij leren kinderen omgaan met uitgestelde aandacht. Ze leren taken te plannen en zelfstandig uit te voeren.
Zo kunnen wij de kinderen, individueel of in groepjes, onderwijs op maat bieden.
De kinderen van de groepen 1-2 geven op het activiteitenbord aan wat ze tijdens het speel- en werkuur gaan doen. Ze kiezen o.a. uit: de themahoek, de bouw- en constructiehoek, de letter- en schrijfhoek, de lees-en luisterhoek of een creatieve activiteit. Spel en ontwikkeling staan dan centraal en richten zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek. Het is daarbij van belang dat het onderwijs aan het jonge kind wordt georganiseerd in een betekenisvolle omgeving.
De leerkracht begeleidt de kinderen in het rollenspel, is een speelmaatje (om het spel op gang te helpen) en is spelleider. Tevens zorgt de leerkracht ervoor dat alle onderdelen evenredig aan bod komen. Een deel van de 'hoeken' en activiteiten wordt aangepast aan een thema uit de methode ‘Kleuterplein’.
Ook in de groepen 3 en 4 maken we nog gebruik van een activiteitenbord. Dit wordt op verschillende momenten van de dag ingezet voor o.a. het kiezen van een vervolgactiviteit.
Vanaf groep 3 werken wij met werkuren en dagtaken. De kinderen zitten tijdens het (zelfstandig) werken aan een eigen tafel. De leerstof wordt op diverse manieren aangeboden, zodat de kinderen worden uitgedaagd tot leren. Wij streven ernaar dat de kinderen uiteindelijk in de bovenbouw met weektaken kunnen werken. Zo leren de kinderen steeds meer taken zonder hulp van leerkrachten te volbrengen.
Door het zelfstandig werken en het werken met groepsplannen zijn de leerkrachten in staat binnen de groep naar tempo en niveau te differentiëren en hulp te geven.
Naast verstandelijke ontwikkeling, kennis en vaardigheden (de nadruk ligt op taal, lezen en rekenen), wordt er ook veel aandacht besteed aan sociaal-emotionele en creatieve vorming.
U vindt meer informatie over de sociaal-emotionele vorming onder de knop ‘passend onderwijs’ en over de creatieve vorming onder de knop ‘brede vorming’. Beide onderwerpen vindt u onder de knop ‘onderwijs’.