Onderwijs organisatie
Wij streven naar een doorgaande ontwikkeling van nul tot dertien jaar, waarbij het kind centraal staat.
Onderwijs aan jonge kinderen
In de ontwikkeling van het jonge kind, is spel (-ontwikkeling) een belangrijk onderdeel van ons onderwijsaanbod. Een kind is in deze fase bezig de wereld om zich heen te ontdekken. Door spel krijgen de kinderen kennis van de wereld mee. Deze kennis is van invloed op de gehele ontwikkeling.
Bij het onderwijs aan het jonge kind maken wij gebruik van de methode Kleuterplein. De thema’s sluiten aan bij de interesse van jonge kinderen. Binnen elk thema komen de verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod.
De ontwikkelingsgebieden zijn:
· de motorische ontwikkeling
· de taal ontwikkeling
· de reken ontwikkeling
· de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Er is hierbij veel ruimte voor spel, omdat kleuters leren door te doen. De leerkracht begeleidt en verrijkt dit spel door regelmatig mee te spelen. Tevens zorgt de leerkracht voor een uitdagende leeromgeving met materialen die aansluiten bij het thema. De taal- en rekenactiviteiten bieden we geïntegreerd in de thema’s aan. Naast het spel in de hoeken, worden er ook verschillende activiteiten in de kring aangeboden.
Basiskenmerken van het werken met het jonge kind zijn:
• betrokkenheid - er is gelegenheid voor het nemen van eigen initiatieven.
• betekenisvol leren - d.m.v. het werken met thema’s en rijk ingerichte hoeken kunnen activiteiten binnen het spel een zinvolle betekenis krijgen.
• gericht kijken naar de ontwikkeling van kinderen – datgene aanbieden wat nodig is om het kind verder te helpen, gericht op het leren van nieuwe vaardigheden.
De leerkrachten in de kleuterbouw observeren dagelijks. Zij registreren hun observaties in KIJK! en bespreken aan de hand van het Kijk! rapport de ontwikkeling van het kind met de ouders. Kleuterplein en Kijk! bieden hiermee een doorgaande lijn naar alle vakken en methodes van groep 3.
In de groepen 3 en 4 maken we ook gebruik van een activiteitenbord. Dit wordt op verschillende momenten van de dag ingezet voor o.a. het kiezen van een vervolgactiviteit.
Vanaf groep 3 werken wij met werkuren en dagtaken. De kinderen zitten tijdens het (zelfstandig) werken aan een eigen tafel. De leerstof wordt op diverse manieren aangeboden, zodat de kinderen worden uitgedaagd tot leren. Wij streven ernaar dat de kinderen uiteindelijk in de bovenbouw met weektaken kunnen werken. Zo leren de kinderen steeds meer taken zonder hulp van leerkrachten te volbrengen.
Bij het ‘zelfstandig werken en leren’ laten wij ons leiden door het GIP-model. Dit staat voor Groeps- en Individueel gericht Pedagogisch en didactisch handelen. Het zelfstandig (leren) werken neemt een belangrijke plaats in op onze school. Wij leren kinderen omgaan met uitgestelde aandacht. Ze leren taken te plannen en zelfstandig uit te voeren. Zo kunnen wij de kinderen, individueel of in groepjes, onderwijs op maat bieden. In de groepen kan, indien nodig, worden gewerkt met Taakspel. Met Taakspel leren de kinderen vooral positief gedrag te laten zien. Dit kan nodig zijn wanneer kinderen niet weten wanneer ze gewenst gedrag moeten toepassen of omdat ze het gewenste gedrag nog niet vaak genoeg laten zien.
Door het zelfstandig werken en het werken met onderwijsplannen zijn de leerkrachten in staat binnen de groep naar tempo en niveau te differentiëren en hulp te geven.
Naast verstandelijke (cognitieve) ontwikkeling, kennis en vaardigheden (de nadruk ligt op taal, lezen en rekenen), wordt er ook veel aandacht besteed aan sociaal-emotionele en creatieve vorming.
Twee keer per jaar werken wij met de Piramide aan een groot project.
De midden- en bovenbouw biedt het onderwijs aan in vak- en vormingsgebieden. Hier wordt o.a. gebruik gemaakt van bestaande methodes. Deze zijn de bron van het leer- en ontwikkelingsproces.
U vindt meer informatie over de sociaal-emotionele vorming onder de knop ‘passend onderwijs’ en over de creatieve vorming onder de knop ‘brede vorming’. Beide onderwerpen vindt u onder de knop ‘onderwijs’.