Veiligheid
Veiligheid van kinderen, ouders en medewerkers is een belangrijk punt binnen de school. We werken met een veiligheidsplan om van onze school een veilige plek te maken en te houden.
Dit doen we op verschillende manieren:
-
Wij hanteren een veiligheidsbeleid (inclusief sociale veiligheid)
-
Wij vragen aan vrijwilligers om een Verklaring omtrent gedrag voor te leggen
-
Wij hebben afspraken gemaakt over ‘ Protocol Medische situaties op scholen ’ op school
-
Wij hanteren de wettelijke verplichte meldcode kindermishandeling/huiselijk geweld
-
Wij gebruiken bij het afwegen van mogelijke signalen met betrekking tot een vermoeden van seksuele intimidatie of seksueel misbruik het afwegingskader van Onderwijs en Leerplicht
-
Wij hebben richtlijnen opgesteld over sociale media en het internetgebruik in een gedragscode ICT voor leerlingen.
Veiligheid
Een veilige organisatie is een omgeving waar kinderen, ouders en medewerkers van de school zich sociaal en fysiek veilig voelen en veilig kunnen werken in een digitale omgeving.
We werken daarom o.a. met een digitaal veiligheidsplan. Op deze manier hebben we goed zicht op de veiligheid van onze organisatie en borgen we actief ons veilig klimaat. In het digitale veiligheidsplan (in dit plan staat de gehele aanpak op veiligheid beschreven inclusief alle bijbehorende documenten) staan de afspraken van de beleids-, sociale en grensoverschrijdende aspecten van veiligheid beschreven.
Dit zijn voor ons echter de drie belangrijkste punten:
-Zorg voor goede omgang met elkaar
-Zorg voor het voorkomen van calamiteiten
-Zorg voor veilige voorzieningen binnen en buiten de Piramide
Om de sociale veiligheid te waarborgen heeft de Piramide:
· Een pedagogisch beleidsplan met o.a. gedragsverwachtingen en beleid om pesten tegen te gaan, zie hiervoor ons pedagogisch beleidsplan.
· Een veiligheidsbeleid voor medewerkers (werken in een veilige omgeving, geweld tegen medewerkers is ontoelaatbaar).
· Een klachtenregeling met contactpersonen om de weg te wijzen in deze regeling.
· Een regeling tegen seksuele intimidatie.
· Gesprekken met de kinderraad, medezeggenschapsraad, IKC-raad en met de ouderraad.
· Informatie uit de enquêtes onder leerlingen, ouders en medewerkers van de school om doelgericht tot verbeterpunten te komen.
· Gesprekken met ouders o.a. via het kennismakingsgesprek, start- en facultatieve eindgesprekken, rapportgesprekken, eventuele voortgangsgesprekken en activiteiten in de groep.
De volgende punten vullen bovenstaande informatie aan:
· Op school is een arbo-coördinator aangesteld die alles rondom veiligheid in de gaten houdt. Twee maal per jaar is er overleg met alle arbo-coördinatoren van de scholen die bij de Stichting Agora horen om de kennis op peil te houden en deze vervolgens te verspreiden onder de bedrijfshulpverleners (BHV-ers) en de andere teamleden. Ieder jaar wordt er een jaarverslag geschreven en gedeeld met de MR en het team.
· Op school hebben we een ontruimingsplan. Er wordt minimaal 2 maal per jaar (on)verwachts geoefend; de eerste keer is de oefening vooraf bekend en de tweede keer volledig onverwachts.
· Op onze school zijn er afspraken gemaakt over het eventuele medicijngebruik van leerlingen. (schoolkatern, paragraaf ‘Medische situaties op school’).
· Wij hebben een aantal teamleden die zijn opgeleid tot BHV-er. Zij volgen elk jaar een herhalingscursus om de kennis over eerste hulp en ontruimen/blussen op peil te houden.
· Er is op school een BHV plan met daarin een omschrijving van verschillende onderwerpen die met veiligheid te maken hebben.
· Ook is er een mediaprotocol waarin afspraken beschreven staan rondom veilig gebruik van internet en de verschillende media.
· Controle en onderhoud van de speeltoestellen buiten en de toestellen binnen in de speelzaal.
· Wij hebben afspraken gemaakt over hoe we omgaan met pest- en gedragsproblemen en er is een pestprotocol.
· Er een veiligheidsplan gemaakt. Dat is een bundeling van alle informatie die wij al hebben (het digitaal veiligheidsplan).
In de Agora-gids kunt u meer informatie vinden over dit onderwerp (hoofdstuk ‘Veiligheid’).