Agora informatie
Brede vorming
Kinderen groeien op in een wereld die snel verandert. Tegelijkertijd is het onze opdracht onze leerlingen in een snel veranderende samenleving voor te bereiden op en toe te rusten tot deze toekomst.
Dit alles vraagt om verbreding en verdieping van ons onderwijs waarin wij onze leerlingen, in samenwerking met de ouders/verzorgers, in staat stellen zichzelf zo goed mogelijk te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Op de scholen van Agora doen we dit door te werken aan de brede vorming van kinderen. Voor deze brede vorming gebruiken we de term: ‘bildung’. Het betekent in feite: worden wie je al bent. Bildung is een proces van persoonlijke vorming waarbij kinderen kennis maken met alle culturele en maatschappelijke kanten van de wereld waarin ze leven. Wij zetten in op de ontwikkeling van competenties als: samenwerken, communiceren, creativiteit, kritisch denken, zelfsturend en probleemoplossend vermogen, culturele sensitiviteit en sociaal bewustzijn. Hierdoor ontwikkelt een kind een sterke identiteit, waardoor het stevig kan staan en wendbaar is in een veranderende omgeving.
Meer informatie over bildung bij Agora leest u op de pagina bildung van de Agora website.
Specifiek voor de Piramide
Onderwijs moet (geleidelijk) mee veranderen met de snel veranderende wereld, aangepast aan de eisen van de tijd. Naast de kennisoverdracht en het aanleren van vaardigheden, zorgen we er namelijk ook voor dat het niveau van taal en rekenen hoog blijft. Kortom, we geven kinderen de werktuigen – we leren ze lezen, schrijven, rekenen, argumenteren, onderzoeken – waarmee ze leren nadenken en zelf hun ‘basiswaarden’ bepalen. Dit is voor ons de essentie van het onderwijs.
De hierboven beschreven brede ontwikkeling (bildung) is bij ons een steeds doorgaand proces, dat de hele week tijdens diverse lessen aan bod komt. We maken gebruik van inspirerende excursies en workshops uit het Cultuurmenu en we gaan maandelijks naar de Biebbus. We hebben een natuurspeelplaats waar kinderen worden uitgedaagd om te spelen, te bewegen en te ontdekken. In het maaklab is ruimte om te onderzoeken, te ontwerpen en te maken. Met steeds wisselende kunstwerken van Art Zaanstad in de gangen maken we leerlingen bekend met kunst. Op deze manier geven we de kinderen een rugzakje mee waaruit ze hun hele leven kunnen putten. Creativiteit zal namelijk in de toekomstige maatschappij een steeds grotere rol spelen.
De Piramide zet daarnaast extra in op muziek (gelinkt aan cultuur). Het kunnen beleven van muziek en cultuur is immers een enorme verrijking van het leven. Kinderen daar handvatten voor bieden vinden wij een mooie aanvulling op hun ontwikkeling.
Wij werken samen met Hallo Muziek. Hierdoor is het mogelijk om het leren muziek maken structureel en met professionals aan te pakken. In de groepen 1 t/m 6 leren alle kinderen de basisvaardigheden van het muziek maken zoals zingen, het ontwikkelen van een innerlijk oor, goed luisteren, het ontwikkelen van puls- en ritmegevoel, meerstemmig zingen, noten lezen, improviseren en eenvoudig componeren. De kinderen van de groepen 5 krijgen instrumentale muziekles gecombineerd met zangles. In deze les leren de kinderen instrumenten (b.v. viool, klarinet, gitaar e.d.) bespelen. Deze instrumenten mogen de kinderen gedurende het schooljaar ook mee naar huis nemen om thuis te oefenen.
We willen dat elk kind een sterke identiteit ontwikkelt, waardoor het stevig kan staan en wendbaar is in een veranderende omgeving.
Meer informatie over de vakken en methodes staat beschreven in onze Piramidekatern.