Kwaliteit
Kinderen gaan naar school om te leren, zich te ontwikkelen en om te ontmoeten. Onze kinderen (leerlingen) hebben recht op kwalitatief goed onderwijs. Een van onze aandachtsgebieden is dan ook dat onze school ‘opbrengstgericht’ werkt. Dit betekent dat we doelen stellen aan ons onderwijs.
De gestelde doelen komen deels van de overheid; dit zijn de kerndoelen en de referentieniveaus. En deels formuleren we ook zelf doelen. Uit deze doelen blijkt onze ambitie: we willen het beste uit ieder kind halen.
Kwaliteitsonderzoek
We vinden het belangrijk om de mening van u, als ouder, over het onderwijs op onze school te peilen. Hiervoor doen we eens per twee jaar een intern kwaliteitsonderzoek. Dit betreft een digitale vragenlijst over allerlei zaken die school aangaan.
Ook bij de leerlingen (van de hoogste groepen) en de medewerkers wordt een digitale vragenlijst voorgelegd. De gegevens hiervan worden anoniem verwerkt en de uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om de kwaliteit te verbeteren.
Inspectie van het onderwijs
De Nederlands overheid houdt toezicht op de kwaliteit van scholen via de onderwijsinspectie. Jaarlijks leggen wij onze opbrengsten van de school voor aan de Inspectie van het Onderwijs. Eens in de vier jaar voert de Inspectie een onderzoek uit naar het bestuur (Agora) waarvan onze school een onderdeel is. Daar waar de Inspectie risico’s ziet kan op schoolniveau een specifiek kwaliteitsonderzoek worden gedaan.
Scholen op de kaart
Meer informatie over zowel kwaliteit als opbrengsten, leerling populatie, financiën en personeel vindt u op de website Scholen op de kaart.
Scholen op de kaart is een initiatief van de PO-Raad (sectororganisatie voor het primair onderwijs) en bevat informatie van gegevens afkomstig van de Inspectie van het Onderwijs en DUO.
Op deze website presenteren ook wij onze school met informatie over wat onze school uniek maakt, hoe onze school scoort en wat de inspectie van ons vindt.
Schoolinformatie
Kwaliteit
We verstaan onder kwaliteit de mate waarin we erin slagen onze doelen te bereiken naar tevredenheid van onszelf, de overheid, ouders en bovenal kinderen. Doelen en normen worden bepaald door de overheid en door ons om duidelijk te zien of een leerling progressie maakt in zijn ontwikkeling. Dit is niet alleen de ontwikkeling in de vakken, maar ook de ontwikkeling in sociale en motorische aspecten.Kinderen gaan namelijk naar school om te leren en zich te ontwikkelen. Zij hebben recht op kwalitatief goed onderwijs. De gestelde doelen komen deels van de overheid; dit zijn de kerndoelen en de referentieniveaus. En deels formuleren we ook zelf doelen.Uit deze doelen blijkt onze ambitie: ieder kind is welkom en uniek!
Kwaliteitszorg
We willen systematisch ‘goede dingen nog beter proberen te doen’. We onderzoeken regelmatig, met behulp van adequate instrumenten (Cito-toetsen, tevredenheidsonderzoeken, onderzoeken van de onderwijsinspectie, audits, enzovoort) of dat ook werkelijk zo is. Met behulp van een heldere PDSA-cyclus (plan – do – study - act) zorgen wij dat de school de goede dingen blijft doen en die waar mogelijk nog verbetert.
Kwaliteit mag namelijk geen toeval zijn.
Onze school staat voor het geven van hoogwaardig onderwijs. Dat betekent dat wij voortdurend op zoek zijn naar verbeteringen in de manier waarop wij onderwijs aan uw kind verzorgen. Deze verbeteringen staan, wat ons betreft, in lijn met de actuele en toekomstige ontwikkelingen in het onderwijs.
Kwaliteit van het volgen
De diversiteit van kinderen binnen de school is groot en vraagt ons om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van alle kinderen. Om ‘goed onderwijs’ te bieden, maken wij als school gebruik van een leerlingvolgsysteem: toetsen, observaties en registraties. Met het leerlingvolgsysteem volgen wij uw kind. Met de resultaten en opbrengsten uit dit systeem kunnen wij de juiste stappen nemen om aan te sluiten op de ondersteuningsbehoefte van uw kind.
Daarnaast nemen wij de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) af in de groepen 5 t/m 8. Het gaat hier niet om een ‘intelligentieonderzoek’. De NSCCT brengt in kaart wat de vermogens van uw kind zijn om iets te leren en te begrijpen. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze test een goede voorspeller van het schoolsucces is. De test helpt leerkrachten het leerstofaanbod nog beter op uw kind af te stemmen. De score wordt met u besproken tijdens het eerste reguliere oudergesprek in het voorjaar. Er worden onderwijsplannen gemaakt waarin het aanbod beschreven staat. Deze plannen worden regelmatig geëvalueerd en bijgesteld na analyse en evaluatie van de observaties en toetsen.
Kwaliteitsonderzoek onderwijsinspectie
De Nederlands overheid houdt toezicht op de kwaliteit van scholen via de onderwijsinspectie. Eens in de vier jaar voert de Inspectie een onderzoek uit naar het bestuur (Agora) waarvan onze school een onderdeel is. Daar waar de Inspectie risico’s ziet kan op schoolniveau een specifiek kwaliteitsonderzoek worden gedaan. Uit het laatste verificatieonderzoek (november 2020) naar kwaliteit heeft de onderwijsinspectie gezien dat de school de focus op verbetering van de kwaliteitscultuur en de resultaten heeft. Het accent ligt aankomende periode op het versterken van begrijpend lezen en rekenen. Het al toegekende basisarrangement blijft gehandhaafd. We zijn trots op onze (onderwijs)kwaliteit!
In de Agora-gids kunt u hierover informatie lezen in het hoofdstuk ‘Kwaliteitsbeleid’.